Od 1.1.2021 bude zavedena paušální daň
Základní principy paušální daně jsou následující:
Pro řadu OSVČ může být uplatnění paušální daně velkým administrativním zjednodušením. Velkou administrativní výhodou – ovšem jen při splnění podmínek pro stanovení daně ve výši paušální daně podle § 7a zákona o daních z příjmů – je, že OSVČ:
Na druhou stranu nelze k paušální dani přistupovat tak, že by daná osoba neměla žádné evidenční povinnosti a že by ji nemohl finanční úřad ohledně daní z příjmů kontrolovat. Také má uplatnění paušální daně některá úskalí a komplikace – např. pokud se OSVČ stane plátcem DPH nebo překročí roční hranici příjmů z podnikání podle § 7 ZDP 1 mil. Kč (v těchto případech jednak bude muset podat daňové přiznání a přehledy na sociální a zdravotní pojištění a doplatit daň a pojistné a navíc dojde k ukončení paušálního režimu) nebo se stane zaměstnancem (v tomto případě nedojde k ukončení paušálního režimu, ale vznikne povinnost podat daňové přiznání a přehledy na sociální a zdravotní pojištění a doplatit daň a pojistné).
Výhody paušální daně:
Paušální daň budou chtít pochopitelně uplatnit OSVČ nejen kvůli snížení administrativy, ale některé i kvůli snížení odvodové zátěže. U některých OSVČ bude paušální daň přinese o něco vyšší odvodovou zátěž, u některých však může daňovou zátěž poměrně výrazně snížit.
Výhoda či nevýhoda paušální daně bude záležet na podmínkách konkrétní OSVČ – např. u OSVČ s ročními příjmy 800 tis. Kč, která dosud uplatňuje výdaje procentem s příjmů (tzv. paušální výdaje) a uplatňuje pouze slevu na poplatníka, by paušální daň přinesla roční úsporu cca 33 tis. Kč (při uplatnění výdajů ve výši 60 % příjmů) či 84 tis. Kč (při uplatnění výdajů 40 % příjmů); současně by se ovšem této OSVČ snížilo budoucí důchodové pojištění. Pokud by ve stejném případě (příjmy 800 tis. Kč, uplatnění slevy na poplatníka) byly uplatňovány dosud procentuální výdaje 80 % příjmů, tak by naopak odvodová zátěž stoupla cca o 6 tis. Kč ročně.
K výpočtu daňové výhody či nevýhody paušální daně v porovnání se zdaněním (a hlavně s odvody pojistného) ve standardním režimu připravilo MF kalkulačku. Kalkulačka obsahuje bohužel chybu, když paušální daň roku 2021 porovnává s minimální výší odvodů za rok 2020 – pro správný výsledek je tedy nutné (v případech, kdy OSVČ platí minimální výši záloh na sociální i zdravotní pojištění a v kalkulačce se zaškrtne u obojího pojistného minimum) výhodu paušální daně zvýšit o 1.020 Kč.
Propočty daňové úspory paušální daně pro rok 2021 vycházejí z dosud platné částky slevy na poplatníka 24.840 Kč. Poslanci však schválili 20.11.2020 zvýšení slevy na poplatníka pro rok 2021 (v rámci daňového balíčku 2021) na úroveň průměrné mzdy roku 2019, což by podle odůvodnění předkladatele tohoto návrhu měla být částka 34.125 Kč. Toto zvýšení slevy na poplatníka (v případě schválení daňového balíčku 2021) může výhodu paušální daně pro rok 2020 snížit až o 9.285 Kč.
MF paušální daň komentovalo v tiskové zprávě aktualizované dne 1.12.2020.